.

Niedziela Mi這sierdzia Bo瞠go
Niedziela Bia豉

JEZU, UFAM TOBIE !

.

."Dusze gin mimo mojej gorzkiej m瘯i. Daj im ostatni desk ratunku, to jest 鈍i皻o Mi這sierdzia Mojego, Je瞠li nie uwielbi Mi這sierdzia Mojego, zgin na wieki. Sekretarko Mojego Mi這sierdzia, pisz, m闚 duszom o tym wielkim Mi這sierdziu Moim, bo blisko jest dzie straszliwy, dzie Mojej sprawiedliwo軼i" (Dz. 965).

S這wa Pana Jezusa do 鈍. Faustyny

安i皻o Mi這sierdzia Bo瞠go

KS. EDMUNT BONIEWICZ SAC

Ustanowienia 鈍i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go 篡czy sobie sam Chrystus. Jak wynika z notatek Dzienniczka s. Faustyny, m闚i do niej o tym kilkana軼ie razy. Powiedzia m.in.: "Pragn, aby by這 鈍i皻o Mi這sierdzia. Chc, aby ten obraz... by uroczy軼ie po鈍i璚ony w pierwsz niedziel po Wielkanocy; ta niedziela ma by 鈍i皻em Mi這sierdzia" (Dz. 47-49). "Pragn, aby 鈍i皻o Mi這sierdzia by這 ucieczk i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczeg鏊nie dla grzesznik闚. W tym dniu otwarte s wszelkie upusty Bo瞠, przez kt鏎e p造n 豉ski..., wylewam ca貫 morze 豉sk na dusze, kt鏎e zbli膨 si do 廝鏚豉 Mi這sierdzia Mojego" (Dz. 699).

Z prze篡waniem 鈍i皻a Mi這sierdzia zwi您a Pan Jezus niezwyk貫 przywileje. Obieca bowiem, 瞠 je郵i w tym dniu kto odb璠zie spowied (mo瞠 to uczyni wcze郾iej) i przyjmie Komuni 鈍. w dniu 鈍i皻a - dost徙i zupe軟ego odpuszczenia win i kar. Jednoczesne darowanie win i kar jest 豉sk wyj徠kow i czym wi瘯szym ni odpust zupe軟y (polegaj帷y na darowaniu kar, lecz nie b璠帷y nigdy odpuszczeniem win).

安i皻o Mi這軼i Mi這siernej w pierwsz niedziel po Wielkanocy obchodzono w Polsce lokalnie w wielu o鈔odkach kultu Mi這siernego Chrystusa od 1944 r. Za zezwoleniem w豉dzy duchownej w archidiecezji krakowskiej i bia這stockiej 鈍i璚i si t uroczysto嗆 od 1985 r., w archidiecezji cz瘰tochowskiej -od 1986 r.; a w ca造m Ko軼iele polskim -od 1995 r.

W dniu kanonizacji s. Faustyny - 30 kwietnia 2000 r. Ojciec 安i皻y Jan Pawe II og這si 鈍i皻o Mi這sierdzia, kt鏎e przypada zawsze w pierwsz niedziel po Wielkanocy -jako obowi您uj帷e w ca造m Ko軼iele powszechnym. W tym roku wypada 7 kwietnia.

Bazylika Mi這sierdzia Bo瞠go w krakowskich ζgiewnikach

Tygodnik Niedziela 14/2002

Cud dzielenia

Mieli ma這, zaledwie pi耩 chleb闚 i dwie ryby, ale najedli si wszyscy do syto軼i i jeszcze pozosta這 dwana軼ie kosz闚 u這mk闚. To niemo磧iwe ale prawdziwe. Musimy tylko to, czym chcemy podzieli si z innymi odda w r璚e Jezusa.

.

Ko軼i馧 idzie z ubogimi

W obliczu milion闚 zabitych, ruin i cmentarzy przesz造ch wiek闚 i naszych dni ci捫y na nas zadanie walki o 篡cie i naprawienia tego, co trzeba naprawi. Ko軼i馧 nie mo瞠 pozosta "neutralny" w tej walce, poniewa chodzi o 篡cie i 鄉ier. Bezczynnie si przypatrywa, jak ludzie s wyzyskiwani, jak ca貫 narody pozbawione s tego, co nieodzowne do 篡cia... bezczynnie si przygl康a, jak by nas to wszystko nic nie obchodzi這, jest blu幡ierstwem, jest napa軼i na godno嗆 cz這wieka i stworzenie Bo瞠, jest przest瘼stwem przeciwko prawom cz這wieka.

.

Dlaczego zawsze musimy czeka a n璠za staje si tak wielka, 瞠 wszystko musi zosta przewr鏂one do g鏎y nogami, bogacze staj si n璠zarzami, a n璠zarze - bogaczami? Czy nie jest mo磧iwa zmiana w imi mi這sierdzia i mi這軼i?

.

.

Tygidnik PARAFIANIN Nr 21/2001r.

g鏎a


.

Mi這sierdzie Bo瞠 a mi這sierdzie ludzkie

"B這gos豉wieni mi這sierni, albowiem oni mi這sierdzia dost徙i". Bracia ukochani, s這wo mi這sierdzie zawiera w sobie wiele s這dyczy - a je郵i s這wo, o ile bardziej rzecz sama. Wszyscy pragn mi這sierdzia, ale niestety nie wszyscy tak post瘼uj, aby na nie zas逝篡. Wszyscy pragn doznawa mi這sierdzia, niewielu za okazywa mi這sierdzie.

Jak mo瞠sz prosi o co, czego sam nie chcesz ofiarowa? Kto zatem pragnie dost徙i mi這sierdzia w niebie, powinien wy鈍iadcza je na ziemi. A zatem, bracia najmilsi, poniewa wszyscy pragniemy dost徙i mi這sierdzia, obierzmy je sobie za obro鎍 ju na tym 鈍iecie, aby uwolni這 nas w przysz造m. Istnieje bowiem mi這sierdzie w niebie, a dochodzi si do przez mi這sierdzie na ziemi. Albowiem m闚i Pismo: "Panie, Twe mi這sierdzie w niebiosach".

Istnieje zatem jedno mi這sierdzie na ziemi, drugie w niebie, to znaczy mi這sierdzie ludzkie i mi這sierdzie Bo瞠. Na czym polega mi這sierdzie ludzkie? Na tym, aby pami皻a o ubogich. Na czym za mi這sierdzie Bo瞠? Zapewne na darowaniu win. Tote wszystko, co mi這sierdzie ludzkie wyda podczas drogi, mi這sierdzie Bo瞠 odda w ojczy幡ie. Na tym 鈍iecie we wszystkich ubogich B鏬 cierpi g堯d i zimno, jak to sam powiada: "Wszystko, cokolwiek uczynili軼ie jednemu z tych najmniejszych, Mnie軼ie uczynili". Dlatego Ten, kt鏎y w niebie pragnie dawa, chce otrzymywa na ziemi.

Jacy to my jeste鄉y? Kiedy B鏬 daje, przyjmujemy ochotnie, a kiedy prosi, nie chcemy da! Kiedy ubogi cierpi g堯d, sam Chrystus znajduje si w potrzebie, jak to sam powiedzia: "By貫m g這dny, a nie dali軼ie Mi je嗆". Nie b康 wi璚 nieczu造 na potrzeby ubogich, je郵i pragniesz przebaczenia grzech闚. Chrystus jest g這dny, bracia! We wszystkich ubogich pragnie i 豉knie, i to, co otrzyma na ziemi, odda w niebie.

Pytam was, bracia: Czego chcecie i czego szukacie, gdy przychodzicie do ko軼io豉? Zapewne nie czego innego, jak mi這sierdzia. Wy鈍iadczajcie przeto ziemskie, a otrzymacie niebieskie. Ubogi zwraca si z pro軸 do ciebie: ty tak瞠 prosisz Boga: on o kawa貫k chleba, ty o 篡cie wieczne. Daj ubogiemu, aby zas逝篡 na otrzymanie od Chrystusa. Pos逝chaj Jego s堯w: "Dawajcie, a b璠zie wam dane". Nie rozumiem, jak m鏬豚y przyjmowa, skoro sam nie chcesz darowa. Tote gdy przychodzicie do ko軼io豉, ofiarujcie ubogim ja軛u積 wed逝g waszych mo磧iwo軼i.

MODLITWA
M鏚lmy si. Bo瞠, Obro鎍o ufaj帷ych Tobie, bez Ciebie nic nie jest mocne ani 鈍i皻e, + spraw w swoim wielkim mi這sierdziu, aby鄉y pod Twymi rz康ami i Twoim przewodnictwem dobrze u篡wali rzeczy przemijaj帷ych * i nieustannie ubiegali si o dobra wieczne. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, + kt鏎y z Tob 篡je i kr鏊uje w jedno軼i Ducha 安i皻ego, * B鏬, przez wszystkie wieki wiek闚. Amen.

Kazanie 鈍. Cezarego, biskupa z Arles
(Kazanie 25, 1)

毒鏚這: Brewiarz.pl - Godzina czyta z dn. 27.07.2015r.

g鏎a

Niedziela Bia豉 (Przewodnia).

ongi i dzisiaj

W staro篡tno軼i chrze軼ija雟kiej s逝chali nowoochrzczeni przez osiem dni po Wielkanocy mszy 鈍i皻ej w bia造ch szatach, maj帷 w r瘯u p這n帷e 鈍iece; dopiero w niedziele po 鈍i皻ach wielkanocnych sk豉dali bia貫 szaty, st康 nazwa "Niedzieli Bia貫j". Bia貫 szaty mia造 wyobra瘸 niewinno嗆, jak zyskali przez chrzest 鈍i皻y. 安. Ambro篡 tak m闚i o tym: "Otrzyma貫 bia貫 szaty, aby ci przypomina造, 瞠 wyrzek si grzechu i przywdzia貫 str鎩 niewinno軼i", o kt鏎ym m闚i psalmista Pa雟ki; "Pokropisz mnie hizopcm, i b璠 oczyszczony; obmyjesz mnie, i b璠 nad 郾ieg wybielony". I dzisiaj, kiedy przy chrzcie 鈍. kap豉n wk豉da dziecku na g這w bia造 czepek, m闚i: "Przyjmij bia陰 szat i zanie j nieskalan przed s康 Pana naszego Jezusa Chrystusa, aby mia 篡cie wieczne".

Dzisiejsza niedziela nazywa si tak瞠 Quasi modo geniti, "jako dopiero narodzone niemowl皻a", wed逝g pierwszych s堯w introttu. Nazwa ta odnosi si do nowoochrzczonych, kt鏎ym podawano dawniej do picia mi鏚 zmieszany z mlekiem, co mia這 wyobra瘸 wej軼ie do prawdziwej Ziemi Obiecanej.

Widzimy wi璚, 瞠 dawniejsze i dzisiejsze nabo瞠雟two Niedzieli Bia貫j, kt鏎 po鈍i璚amy szcz窷ciu dzieci, wykazuje pewne podobie雟two.

G喚bokie znaczenie ma r闚nie 鈍ieca, kt鏎 podawano przy udzielaniu chrztu 鈍i皻ego; w Niedziel Bia陰 sk豉dali j neofici w ko軼iele, aby przez ca造 rok przy鈍ieca豉 wiernym. Blask 鈍iec, kt鏎e nowoochrzczeni trzymali podczas nabo瞠雟twa w r瘯u, wyobra瘸 鈍iat這, kt鏎ym wiara chrze軼ija雟ka nape軟ia dusze, i niebieski ogie mi這軼i, kt鏎y p這n掖 w sercach tych przybranych dzieci Bo篡ch.

Jest to poniek康 na郵adowaniem dawnych zwyczaj闚 ko軼ielnych, je郵i dzieci po nale篡tym przygotowaniu i z czystym sercem w Niedziel Bia陰 przyst瘼uj do pierwszej komunii 鈍i皻ej.

Uroczysto嗆 dnia, najpi瘯niejszego mo瞠 w 篡ciu, podnosi jeszcze odnowienie przyrzecze, z這穎nych przez usta chrzestnych przy chrzcie 鈍i皻ym. Tak瞠 pierwsi chrze軼ijanie odnawiali corocznie owe przyrzeczenia. I dzisiaj ubieraj si dziewczynki w dniu pierwszej komunii 鈍i皻ej w bia貫 szaty, bo i dzieci maj przyst瘼owa w niewinno軼i serca do tej uczty mi這軼i. Ko軼i馧 pragnie, aby 篡wa pami耩 pierwszej komunii 鈍i皻ej pozosta豉 w sercach dzieci przez ca貫 篡cic; g喚bokie wra瞠nie tego dnia przyczyni si bowiem, 瞠 wytrwaj do 鄉ierci wiernie przy Panu i stan kiedy w czysto軼i serca przed Jego tronem.

Dzieciom, przyst瘼uj帷ym do pierwszej komunii 鈍., dajemy do r彗 鈍iece. R騜nie ten zwyczaj t逝macz. Wed逝g 鈍i皻ego Karola Boromeusza wyobra瘸 p這n帷a 鈍ieca trzy cnoty Boskie; 鈍iat這 oznacza wiar, ciep這 mi這嗆, a d捫帷y ku g鏎ze p這mie jest symbolem chrze軼ija雟kiej nadziei. Tak 鈍ieca wskazuje te cnoty, kt鏎ych wykonywanie Jest najlepszym przygotowaniem na dzie Pa雟ki. 安ieca chrztu 鈍i皻ego, 鈍ieca podana w dniu pierwszej komunii 鈍i皻ej i 鈍ieca w chwili zgonu, oto trzy Jasne 鈍iat豉 na drodze 篡cia. Kto idzie w 篡ciu za 鈍iat貫m pierwszej i drugiej, ten i trzeci chwyci czyst, cho stygn帷 d這ni. U nas w Polsce dla ch這dnej jeszcze pory w czasie 鈍i徠 wielkanocnych, przyj璚ie dzieci do pierwszej komunii 鈍i皻ej odbywa si przewa積ie dopiero oko這 Zielonych 安i徠ek.

Ko軼i馧 鈍. usilnie nawo逝je dzi rodzic闚, aby dziatki wcze郾ie, mo磧iwie ju w 7 roku 篡cia do komunii 鈍i皻ej prowadzili. Powstaj pobo積e stowarzyszenia, kt鏎e w przygotowaniu do tego wa積ego dnia s逝膨 pomoc rodzicom i kap豉nom. Obok kap豉n闚 rodzice sami s w sumieniu zobowi您ani, dziecko dobrze przysposobi do sto逝 Pa雟kiego.

Rok Bo篡 w liturgii i tradycji Ko軼io豉 鈍i皻ego Katowice 1931r.

g鏎a

<< wywo逕nie menu Wielkanoc