13 lipca

安i璚i Andrzej 安ierad i Benedykt, pustelnicy

.

.

安i璚i Andrzej 安ierad i Benedykt, pustelnicy

Wed逝g tekstu z 1064r., napisanego przez w璕ierskiego opata benedykty雟kiego i biskupa Maurusa, Andrzej 安ierad (Andrzej 真rawek) pochodzi z Polski, z rodziny rolniczej. Nie wiadomo, w jakich okoliczno軼iach znalaz si na W璕rzech. W roku 997/998 wst徙i do benedykty雟kiego klasztoru 鈍. Hipolita na g鏎ze Zabor ko這 Nitry. Opatem klasztoru by wtedy Filip. On te nada nowemu zakonnikowi imi Andrzej, gdy wtedy 鈍. Andrzeja Aposto豉 uwa瘸no za g堯wnego patrona W璕ier. W klasztorze mieszkali tak瞠 mnisi 篡j帷y wed逝g regu造 wschodniej. Do tej w豉郾ie 豉wry wst徙i 安ierad. Widocznie bardziej przyst瘼ny by dla niego j瞛yk s這wacki, ani瞠li bardzo trudny w璕ierski. Spe軟ia r騜ne pos逝gi w klasztorze. Maurus wspomina, 瞠 Andrzej wst徙i do opactwa benedyktyn闚 ju zaawansowany w 篡ciu ascetycznym. Uprzednio bowiem prowadzi 篡cie pustelnicze.

Po przekroczeniu 40 lat, mnich m鏬 i嗆 na pustelni w towarzystwie jednego ucznia, kt鏎y zmienia si co kilka lat, by s逝篡 Bogu w zupe軟ym odosobnieniu. Pustelnia by豉 odleg豉 od opactwa oko這 p馧 dnia drogi. Co tydzie Andrzej musia wraca do opactwa w sobot wiecz鏎 i zosta na ca陰 niedziel. Jego zaj璚iem by這 karczowanie lasu. Pomimo tak ci篹kiej pracy Andrzej trzy dni zupe軟ie po軼i: w poniedzia貫k, w 鈔od i pi徠ek. Na Wielki Post bra od opata Filipa tylko 40 orzech闚 w這skich, kt鏎e by造 jedynym jego pokarmem przez osiem tygodni (jeden orzech na dzie) za wyj徠kiem sob鏒 i niedziel, gdzie przyjmowa wsp鏊ny posi貫k w opactwie. Aby nawet sen sobie uprzykrzy, siedzia przez ca陰 noc na pie鎥u, otoczonym ostrymi pr皻ami. Gdy cia這 przechyla這 si w jak捷 stron, budzi si raniony. Aby uniemo磧iwi za ruchy g這w, zak豉da na ni koron z drewna z zawieszonymi czterema kamieniami, o kt鏎e uderza przy ka盥ym sk這nie. Ponadto Andrzej opasa swoje cia這 mosi篹nym 豉鎍uchem, kt鏎y z czasem obr鏀 sk鏎. To w豉郾ie by這 bezpo鈔edni przyczyn jego 鄉ierci ok. 1030-1034r., gdy po p瘯ni璚iu nask鏎ka wywi您a這 si zaka瞠nie. Wezwany opat Filip przyby ju po 鄉ierci 安ierada. Przy obmywaniu cia豉 zauwa篡 na jego brzuchu klamr, kt鏎a zdradzi豉 istnienie 豉鎍ucha.

Towarzyszem pustelniczego 篡cia Andrzeja i jednym z jego uczni闚 by Benedykt. Po jego 鄉ierci opowiada biskupowi Maurusowi o cnotach i umartwieniach swego mistrza. Kontynuowa surowy tryb 篡cia w pustelni. Podobnie jak 鈍. Andrzej mia przyby de terra Poloniensi - z ziemi polskiej. W trzy lata po 鄉ierci 鈍. Andrzeja napadli go zb鎩cy i zabili. Cia這 wrzucili do rzeki Wag. Maurus dodaje legend, 瞠 orze przez ca造 rok pilnowa cia豉 M璚zennika i 瞠 dzi瘯i niemu cia這 zosta這 odnalezione w stanie zupe軟ie nie zepsutym. Obydwu - ucznia i mistrza - pochowano obok siebie w ko軼iele zakonnym.

Kult obu 鈍i皻ych szybko rozszerza si. Naturalnym o鈔odkiem tego kultu by klasztor na Zaborze. Tu pocz徠kowo znajdowa si ich gr鏏, tu r闚nie przechowywano ze czci 豉鎍uch 鈍. Andrzeja. Opat Filip, kt鏎y opowiada o obu 鈍i皻ych Maurusowi, 闚czesnemu opatowi w klasztorze 鈍. Marcina na G鏎ze Pano雟kiej, podarowa mu nawet cz窷 豉鎍ucha. Relikwi t zabra ze sob Maurus do Pesc, kiedy zosta mianowany tam biskupem (1036). Z czasem powsta造 w S這wacji dwa odr瑿ne sanktuaria: 鈍. Andrzeja w pobli簑 Nitry, gdzie by豉 jego pustelnia, oraz 鈍. Benedykta, gdzie poni鏀 鄉ier od poga雟kich rozb鎩nik闚 w Ska販e nad Wagiem na p馧noc od Tr璚zyna. Oko這 1064r. 安ierad i Benedykt zostali uroczy軼ie proklamowani przez biskup闚 W璕ier 鈍i皻ymi. Wtedy zapewne przeniesiono ich cia豉 do katedry w Nitrze, gdzie spoczywaj do dzi. Andrzej 安ierad w hagiografii polskiej wybija si jako najwi瘯szy asceta w鈔鏚 鈍i皻ych i b這gos豉wionych polskich.

Andrzej i Benedykt s pierwszymi Polakami, wyniesionymi do chwa造 o速arzy (1083) po polskich kamedu豉ch z eremu mi璠zyrzeckiego: Izaaku, Mateuszu i Kryspinie, kanonizowanych przez papie瘸 Jana XVIII (1004-1009). W ziemi krakowskiej kult 鈍. Andrzeja 安ierada jest szczeg鏊nie 篡wy w Tropiu. Od dawna 軼i庵aj tu pielgrzymi z S康ecczyzny i S這wacji na dzie dorocznego 鈍i皻a. Miejscowa ludno嗆 wierzy, 瞠 woda w 廝鏚e趾u, z kt鏎ego 安ierad mia czerpa, ma cudown moc. Ko軼i馧 w Tropiu posiada relikwie 鈍. 安ierada, sprowadzone z Nitry.

W ikonografii ukazuje si 鈍. Andrzeja jako pustelnika. Jego atrybutem jest dziupla.

毒鏚這 brewiarz.pl Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014

g鏎a

* * *

.

Korzenie religii chrze軼ija雟kiej w Polsce

安ierad urodzi si oko這 980 roku w rodzinie wie郾iaczej, w Polsce. Wezwany przez Boga na samotni, aby uwa積iej m鏬 ws逝chiwa si w Jego g這s, zgodnie ze s這wami proroka Ozeasza: "Wyprowadz j na pustkowie i b璠 m闚i do jej serca", za這篡 na prze這mie X i XI wieku pustelni w miejscowo軼i Tropie, pod闚czas w granicach diecezji krakowskiej. Opu軼i j oko這 roku 1022 i wst徙i do klasztoru benedykty雟kiego 鈍i皻ego Hipolita na g鏎ze Zabor w S這wacji. Tam, przyj患szy imi zakonne Andrzej, prowadzi 篡cie monastyczne. Nast瘼nie, maj帷 ju ponad 40 lat, za zgod opata klasztoru Filipa, powr鏂i do prowadzonego uprzednio w Polsce 篡cia pustelniczego, udaj帷 si do groty w miejscowo軼i Ska趾a, nad brzegiem rzeki Wag.

Ws豉wi si niezwyczajnym praktykowaniem pokuty: za dnia zajmowa si karczowaniem drzew, noce za sp璠za na modlitwie. W okresie czterdziestodniowego postu cz瘰to przymiera g這dem. Po 鄉ierci znaleziono na jego ciele noszon od dawna w這siennic, wykonan z 瞠laznego 豉鎍ucha. Zmar oko這 roku 1034, pochowany zosta w Nitrze, w tamtejszej bazylice 鈍i皻ego Emmerana.

安i皻y Andrzej 安ierad 篡je nadal w umys豉ch i sercach Polak闚, S這wak闚 i W璕r闚. Oni najbardziej do鈍iadczyli dobrodziejstw jego 鈍i皻o軼i. Ale jest to cz這wiek, kt鏎y wszystkich chrze軼ijan m鏬豚y wiele nauczy. Uczy przede wszystkim ludzi naszych czas闚, tak bardzo sk豉niaj帷ych si ku przyjemno軼iom i przemijalnym dobrom ziemskim, 瞠 tylko B鏬 jest Jedynym Dobrem, kt鏎ego ca造m sercem, ca陰 dusz i ze wszystkich si nale篡 pragn望. Uczy, 瞠 jeste鄉y pielgrzymami, albowiem "nie mamy tu miejsca sta貫go, ale przysz貫go oczekujemy". Uczy wreszcie, 瞠 nale篡 s逝篡 bli幡iemu nie tylko w zewn皻rznych czynach mi這軼i, ale 鈍iadczeniem Ewangelii, zgodnie ze s這wami Pana naszego Jezusa Chrystusa skierowanymi do wszystkich uczni闚: "Wy jeste軼ie sol ziemi, wy jeste軼ie 鈍iat這軼i 鈍iata. Tak niechaj 鈍ieci 鈍iat這 wasze przed lud幟i, aby widzieli wasze czyny dobre i chwalili Ojca waszego, kt鏎y jest w niebie".

砰cie i 鈍iadectwo 鈍i皻ego Andrzeja zachowuj warto嗆 dla wszystkich chrze軼ijan, w szczeg鏊no軼i za dla tych, kt鏎zy w odosobnieniu zakonnym po鈍i璚ili si Bogu. Ci zatem powinni uczy si od 鈍i皻ego 安ierada, 瞠 samotno嗆 nie oddziela ich od cia豉 ca貫go Ko軼io豉. Przez swoje modlitwy, pokut, cnoty oraz mi這嗆 wzgl璠em Boga maj sta si tymi cz這nkami Mistycznego Cia豉, od kt鏎ych 篡ciodajna moc obficie zst瘼uje dla dobra wszystkich.

安i皻y Andrzej poprzez swe 篡cie, modlitw, ascez, podj皻 dla braci prac sta si jednym z korzeni, z kt鏎ych wyros豉 tysi帷letnia si豉 religii chrze軼ija雟kiej w Polsce.

MODLITWA
M鏚lmy si. Naj豉skawszy Bo瞠, Ty sprawi貫, 瞠 鈍i璚i Andrzej i Benedykt oddali si Tobie samemu przez podziwu godn wstrzemi篥liwo嗆 i wytrwa陰 surowo嗆 篡cia, + spraw za ich wstawiennictwem, * aby鄉y przez nieustann pokut usun瘭i grzech z naszych serc i oczyszczon dusz s逝篡li Tobie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, + kt鏎y z Tob 篡je i kr鏊uje w jedno軼i Ducha 安i皻ego, * B鏬, przez wszystkie wieki wiek闚. Amen.

Z Listu apostolskiego papie瘸 Jana Paw豉 II
(List do J. Ablewicza, biskupa tarnowskiego,
J. Pasztora, biskupa Nitry, J. Cserhatiego, biskupa Pecs,
na 900-lecie kanonizacji 鈍. Andrzeja 安ierada)

毒鏚這: Brewiarz.pl - Godzina czyta z dn. 13.07.2015r.

g鏎a

* * *

.

<< wywo豉nie menu 鈍i璚i i b這gos豉wieni