List św. Pawła do Galatów (Ga),
Księga 2
DOWODY HISTORYCZNE PRAWDZIWOŚCI
EWANGELII PAWŁOWEJ
.
Potwierdzenie ze strony św. Pawła i innych
Apostołów
1 Potem, po czternastu latach,
udałem się ponownie do Jerozolimy wraz z Barnabą,
zabierając z sobą także Tytusa*. 2
Udałem się zaś w tę stronę na skutek otrzymanego
objawienia* I przedstawiłem im Ewangelię, którą
głoszę wśród pogan, osobno zaś tym, którzy cieszą
się powagą, [by stwierdzili], czy nie biegnę lub nie
biegłem na próżno. 3 Ale nie
zmuszono do poddania się obrzezaniu nawet Tytusa, mego
towarzysza*, mimo że był Grekiem. 4
A było to w związku z tym, że na zebranie weszli
bezprawnie fałszywi bracia, którzy przyszli podstępnie
wybadać naszą wolność, jaką mamy w Chrystusie
Jezusie, aby nas ponownie pogrążyć w niewolę. 5 Na żądane przez nich ustępstwo
zgoła się jednak nie zgodziliśmy, aby dla waszego
dobra* przetrwała prawda Ewangelii.
6 Co się zaś tyczy
stanowiska tych, którzy się cieszą powagą - jakimi
oni dawniej* byli, jest dla mnie bez znaczenia; u Boga
nie ma względu na osobę - otóż ci, co są uznani za
powagi, nie polecili mi oddawać czegokolwiek. 7 Wręcz przeciwnie, stwierdziwszy,
że mnie zostało powierzone głoszenie Ewangelii wśród
nieobrzezanych, podobnie jak Piotrowi wśród obrzezanych
- 8 Ten bowiem, który
współdziałał z Piotrem w apostołowaniu obrzezanych,
współdziałał i ze mną wśród pogan 9
i uznawszy daną mi łaskę, Jakub, Kefas i Jan, uważani
za filary, podali mnie i Barnabie prawicę na znak
wspólnoty, byśmy szli do pogan, oni zaś do
obrzezanych, 10 byleśmy
pamiętali o ubogich, co też gorliwie starałem się
czynić.
.
Konflikt w Antiochii dowodzi słuszności stanowiska
św. Pawła
11 Gdy następnie Kefas
przybył do Antiochii, otwarcie mu się sprzeciwiłem, bo
na to zasłużył. 12 Zanim
jeszcze nadeszli niektórzy z otoczenia Jakuba*, brał
udział w posiłkach z tymi, którzy pochodzili z
pogaństwa. Kiedy jednak oni się zjawili, począł się
usuwać* i trzymać się z dala, bojąc się tych,
którzy pochodzili z obrzezania. 13
To jego nieszczere postępowanie podjęli też inni
pochodzenia żydowskiego, tak że wciągnięto w to
udawanie nawet Barnabę.
14 Gdy więc spostrzegłem,
że nie idą słuszną drogą, zgodną z prawdą
Ewangelii, powiedziałem Kefasowi wobec wszystkich:
<<Jeżeli ty, choć jesteś Żydem, żyjesz według
obyczajów przyjętych wśród pogan, a nie wśród
Żydów, jak możesz zmuszać pogan do przyjmowania
zwyczajów żydowskich?>>
.
Zasady Ewangelii Pawłowej*
15 My jesteśmy Żydami z
urodzenia, a nie pogrążonymi w grzechach poganami. 16 A jednak przeświadczeni, że
człowiek osiąga usprawiedliwienie nie przez
wypełnianie Prawa za pomocą uczynków, lecz jedynie
przez wiarę w Jezusa Chrystusa, my właśnie
uwierzyliśmy w Chrystusa Jezusa, by osiągnąć
usprawiedliwienie z wiary w Chrystusa, a nie przez
wypełnianie Prawa za pomocą uczynków, jako że przez
wypełnianie Prawa za pomocą uczynków nikt nie
osiągnie usprawiedliwienia*. 17
A jeżeli to, że szukamy usprawiedliwienia w Chrystusie,
poczytuje się nam za grzech, to i Chrystusa należałoby
uznać za sprawcę grzechu*. A to jest niemożliwe. 18 * A przecież wykazuję, że sam
przestępuję [Prawo], gdy na nowo stawiam to, co
uprzednio zburzyłem. 19
Tymczasem ja dla Prawa umarłem przez Prawo, aby żyć
dla Boga: razem z Chrystusem zostałem przybity do
krzyża. 20 Teraz zaś już nie
ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal
prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest
życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i
samego siebie wydał za mnie. 21
Nie mogę odrzucić łaski danej przez Boga. Jeżeli zaś
usprawiedliwienie dokonuje się przez Prawo, to Chrystus
umarł na darmo.
Następna Księga 
|