Bulla: Misericordiae Vultus - obliczem mi這sierdzia

DOKUMENTY PAPIESKIE

.

mottem - Roku 安i皻ego:
"Mi這sierni jak Ojciec"

.

Zak豉dki: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.
15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 23. 24. 25. 26.
27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39.

.

List Ojca 安i皻ego Franciszka przed Jubileuszem Mi這sierdzia

Misericordiae Vultus

FRANCISZEK
BISKUP RZYMU
SΣGA SΣG BO玆CH
DO WSZYSTKICH, KT紑ZY B犵
CZYTA TEN LIST
xSKA, MIΜSIERDZIE I POK粑

Jezus Chrystus jest obliczem mi這sierdzia Ojca. Wydaje si, i tajemnica wiary chrze軼ija雟kiej znajduje w tym s這wie swoj syntez. Ono sta這 si 篡we, widoczne i osi庵n窸o swoj pe軟i w Jezusie z Nazaretu. Ojciec "bogaty w mi這sierdzie?" (por. Ef 2,4), gdy objawi Moj瞠szowi swoje imi: "B鏬 mi這sierny i lito軼iwy, cierpliwy, bogaty w 豉sk i wierno嗆" (Wj 34,6), sprawi, 瞠 cz這wiek m鏬 nieprzerwanie poznawa Jego bosk natur na r騜ne sposoby i w wielu momentach historii. W "pe軟i czas闚" (por. Ga 4,4), gdy wszystko by這 gotowe wed逝g Jego planu zbawienia, zes豉 On swojego Syna, narodzonego z Maryi Dziewicy, aby objawi nam w spos鏏 ostateczny swoj mi這嗆. Kto widzi Syna, widzi te i Ojca (por. J 14,9). Jezus z Nazaretu swoimi s這wami, gestami i ca陰 swoj osob [1*] objawia mi這sierdzie Boga.

Potrzebujemy nieustannie kontemplowa t tajemnic mi這sierdzia. Jest ona dla nas 廝鏚貫m rado軼i, ukojenia i pokoju. Jest warunkiem naszego zbawienia.
Mi這sierdzie: to jest s這wo, kt鏎e objawia Przenaj鈍i皻sz Tr鎩c.
Mi這sierdzie: to najwy窺zy i ostateczny akt, w kt鏎ym B鏬 wychodzi nam na spotkanie.
Mi這sierdzie: jest podstawowym prawem, kt鏎e mieszka w sercu ka盥ego cz這wieka, gdy patrzy on szczerymi oczami na swojego brata, kt鏎ego spotyka na drodze 篡cia.
Mi這sierdzie: to droga, kt鏎a 陰czy Boga z cz這wiekiem, poniewa otwiera serce na nadziej bycia kochanym na zawsze, pomimo ogranicze naszego grzechu.

S chwile, w kt鏎ych jeszcze mocniej jeste鄉y wzywani, aby utkwi wzrok w mi這sierdziu, by鄉y sami stali si skutecznym znakiem dzia豉nia Ojca. Z tego w豉郾ie powodu og這si貫m Nadzwyczajny Jubileusz Mi這sierdzia jako pe貫n 豉ski czas dla Ko軼io豉, by uczyni 鈍iadectwo wierz帷ych jeszcze mocniejszym i skuteczniejszym.

Rok 安i皻y zostanie rozpocz皻y 8 grudnia 2015r., w Uroczysto嗆 Niepokalanego Pocz璚ia Naj鈍i皻szej Maryi Panny. Ta uroczysto嗆 liturgiczna wskazuje spos鏏, w jaki B鏬 dzia豉 ju od pocz徠k闚 naszej historii. Po grzechu Adama i Ewy B鏬 nie chcia zostawi ludzko軼i samej, wystawionej na dzia豉nie z豉. St康 te w swoim zamy郵e zechcia On, aby Maryja, 鈍i皻a i niepokalana w mi這軼i (por. Ef 1,4), sta豉 si Matk Odkupiciela cz這wieka. Na ogrom grzechu B鏬 odpowiada pe軟i przebaczenia.

Mi這sierdzie b璠zie zawsze wi瘯sze od ka盥ego grzechu i nikt nie mo瞠 ograniczy mi這軼i Boga, kt鏎y przebacza. W t w豉郾ie Uroczysto嗆 Niepokalanego Pocz璚ia otworz z rado軼i Drzwi 安i皻e. Z tej okazji stan si one Bram Mi這sierdzia, gdzie ka盥y wchodz帷y b璠zie m鏬 do鈍iadczy mi這軼i Boga, kt鏎y pociesza, przebacza i daje nadziej.

W kolejn niedziel, tj. III Niedziel Adwentu, otworzone zostan Drzwi 安i皻e w Katedrze Rzymu, w Bazylice 鈍. Jana na Lateranie, a nast瘼nie w Bazylikach Papieskich. Postanawiam r闚nie, aby w t w豉郾ie niedziel w ka盥ym Ko軼iele lokalnym, w Katedrze, kt鏎a jest Ko軼io貫m-Matk dla wszystkich wiernych, b康 te w Konkatedrach lub te w innych ko軼io豉ch o szczeg鏊nym znaczeniu, zosta豉 otworzona na ca造 rok taka sama Brama Mi這sierdzia. Wed逝g decyzji Biskupa Ordynariusza, taka Brama b璠zie mog豉 by otworzona r闚nie w sanktuariach, miejscach nawiedzanych przez wielu pielgrzym闚, kt鏎zy w豉郾ie tam bardzo cz瘰to do鈍iadczaj w sercu 豉ski i znajduj drog do nawr鏂enia. Ka盥y zatem Ko軼i馧 lokalny b璠zie bezpo鈔ednio zaanga穎wany w prze篡wanie tego Roku 安i皻ego, jako szczeg鏊nego momentu 豉ski i odnowy duchowej. Jubileusz b璠zie wi璚 鈍i皻owany w Rzymie, tak jak i w Ko軼io豉ch lokalnych, jako znak widzialny komunii ca貫go Ko軼io豉.

Wybra貫m dat 8 grudnia, poniewa jest ona bogata w znaczenie ze wzgl璠u na wsp馧czesn histori Ko軼io豉. Otworz bowiem Drzwi 安i皻e w pi耩dziesi徠 rocznic zako鎍zenia Soboru Watyka雟kiego II. Ko軼i馧 czuje potrzeb 篡wego wspominania tej chwili, gdy wtedy w豉郾ie zaczyna si nowy bieg jego historii. Ojcowie zgromadzeni na Soborze czuli potrzeb, siln jak prawdziwy powiew Ducha 安i皻ego, m闚ienia o Bogu do ludzi ich czas闚 w spos鏏 bardziej zrozumia造. Po rozbiciu mur闚, kt鏎e przez zbyt d逝gi czas trzyma造 Ko軼i馧 w zamkni璚iu jak w uprzywilejowanej cytadeli, nadszed czas na g這szenie Ewangelii w nowy spos鏏. Nowy etap ewangelizacji, kt鏎a trwa od zawsze. Nowe zaanga穎wanie dla wszystkich chrze軼ijan, aby 鈍iadczy z wi瘯szym entuzjazmem i przekonaniem o swojej wierze. Ko軼i馧 czu odpowiedzialno嗆 za bycie w 鈍iecie 篡wym znakiem mi這軼i Ojca.

Powracaj w pami璚i pe軟e wymowy s這wa, kt鏎e 鈍. Jan XXIII wypowiedzia na rozpocz璚ie Soboru, aby wskaza drog, kt鏎 nale篡 kroczy: "Dzi jednak瞠 Oblubienica Chrystusa woli pos逝giwa si raczej lekarstwem mi這sierdzia, ani瞠li surowo軼i. [...] Ko軼i馧 Katolicki pragnie okaza si matk mi逝j帷 wszystkich, matk 豉skaw, cierpliw, pe軟 mi這sierdzia i dobroci wzgl璠em syn闚 od陰czonych, podnosz帷 za po鈔ednictwem tego Soboru Powszechnego pochodni prawdy katolickiej". [2*]

W tym samym horyzoncie porusza si r闚nie b. Pawe VI, kt鏎y tak wyrazi si na zako鎍zenie Soboru: "Chcemy przede wszystkim zwr鏂i uwag na to, i religi naszego Soboru by豉 przede wszystkim mi這嗆; [...]. Biblijna historia o Samarytaninie sta豉 si paradygmatem duchowo軼i Soboru. [...] Strumie mi這軼i i uwielbienia wyla si z Soboru na wsp馧czesny 鈍iat ludzki. Odrzucono naturalnie b喚dy, owszem; poniewa to wymaga mi這軼i nie mniej, ni prawdy; ale dla os鏏 pozosta這 tylko wezwanie, szacunek i mi這嗆. Zamiast deprymuj帷ych diagnoz, zach璚aj帷e lekarstwa; zamiast z這wrogich przewidywa, w stron 鈍iata wsp馧czesnego wys豉li鄉y z Soboru przes豉nia pe軟e zaufania: jego warto軼i nie tylko zosta造 uszanowane, ale i uhonorowane, jego wysi趾i wsparte, jego zamierzenia oczyszczone i pob這gos豉wione. [...] I jeszcze inn rzecz powinni鄉y zauwa篡: ca貫 to bogactwo doktrynalne jest zwr鏂one w jednym kierunku: s逝篡 cz這wiekowi. Cz這wiekowi, mo瞠my tak to powiedzie, w ka盥ym jego po這瞠niu, w ka盥ej jego chorobie i w ka盥ej jego potrzebie". [3*]

Z uczuciem wdzi璚zno軼i za to, co Ko軼i馧 otrzyma oraz z odpowiedzialno軼i za zadanie, kt鏎e na nas czeka, przekroczymy Drzwi 安i皻e maj帷 pe軟e zaufanie, 瞠 towarzyszy nam moc Zmartwychwsta貫go Pana, kt鏎y nieustannie podtrzymuje nasz pielgrzymk. Duch 安i皻y, kt鏎y prowadzi kroki wierz帷ych, by wsp馧pracowali w dziele zbawienia dokonanym przez Chrystusa, niech b璠zie przewodnikiem i wsparciem Ludu Bo瞠go, pomagaj帷 mu kontemplowa oblicze mi這sierdzia. [4*]

Rok Jubileuszowy zako鎍zy si w uroczysto嗆 liturgiczn Jezusa Chrystusa, Kr鏊a Wszech鈍iata, 20 listopada 2016 roku. W tym dniu, zamykaj帷 Drzwi 安i皻e, b璠ziemy kierowa nasze my郵i z wdzi璚zno軼i i dzi瘯czynieniem do Tr鎩cy Przenaj鈍i皻szej za to, 瞠 udzieli豉 nam tego szczeg鏊nego czasu 豉ski. Powierzymy Chrystusowi Panu 篡cie Ko軼io豉, ca貫j ludzko軼i i ogromnego kosmosu, prosz帷 o wylanie Jego mi這sierdzia jak rosy porannej, aby owocna sta豉 si historia, kt鏎 mamy tworzy w najbli窺zej przysz這軼i z zaanga穎waniem wszystkich. O jak瞠 pragn, aby nadchodz帷e lata by造 naznaczone mi這sierdziem tak, by鄉y wyszli na spotkanie ka盥ej osoby, nios帷 dobro i czu這嗆 Boga! Do wszystkich, tak wierz帷ych jak i tych, kt鏎zy s daleko, niech dotrze balsam mi這sierdzia jako znak Kr鏊estwa Bo瞠go, kt鏎e jest ju obecne po鈔鏚 nas.

"W豉軼iwe Bogu jest stosowanie mi這sierdzia i w tym najwyra幡iej wyra瘸 si jego wszechmoc". [5*] S這wa 鈍. Tomasza z Akwinu pokazuj, 瞠 mi這sierdzie Bo瞠 nie jest znakiem s豉bo軼i, lecz przejawem wszechmocy Boga. Z tego te powodu liturgia w jednej ze swoich najstarszych kolekt przywo逝je nast瘼uj帷e s這wa modlitwy: "Bo瞠, Ty przez przebaczenie i lito嗆 najpe軟iej okazujesz swoj wszechmoc". [6*] B鏬 zawsze b璠zie w ludzkiej historii jako Ten, kt鏎y jest obecny, bliski, opatrzno軼iowy, 鈍i皻y i mi這sierny.

"Cierpliwy i mi這sierny" - to podw鎩ne okre郵enie spotykamy cz瘰to w Starym Testamencie jako opis natury Boga. To Jego bycie mi這siernym znajduje swe potwierdzenie w wielorakich dzie豉ch historii zbawienia, gdzie dobro Boga zwyci篹a nad ch璚i kary i zniszczenia. Psalmy w spos鏏 szczeg鏊ny okazuj t wielko嗆 Boskiego dzia豉nia: "On odpuszcza wszystkie twoje winy, On leczy wszystkie twe niemoce, On 篡cie twoje wybawia od zguby, On wie鎍zy ci 豉sk i zmi這waniem" (Ps 103[102],3-4).

W spos鏏 jeszcze bardziej wyrazisty kolejny Psalm przywo逝je konkretne znaki mi這sierdzia: "Pan uwalnia je鎍闚, Pan przywraca wzrok niewidomym, Pan podnosi pochylonych, Pan mi逝je sprawiedliwych. Pan strze瞠 przychodni闚, chroni sierot i wdow, lecz na bezdro瘸 kieruje wyst瘼nych" (Ps 146[145],7-9).

I w ko鎍u jeszcze inne wyra瞠nia Psalmisty: "On leczy z豉manych na duchu i przewi您uje ich rany. [...] Pan d德iga pokornych, a poni瘸 wyst瘼nych a do ziemi" (Ps 147[146-147],3. 6). Mi這sierdzie Boga nie jest wi璚 jak捷 abstrakcyjn ide, ale jest konkretnym faktem, dzi瘯i kt鏎emu On objawia swoj mi這嗆 ojcowsk i matczyn, kt鏎a wyp造wa z wn皻rzno軼i i zwraca si do syna. To naprawd jest ten przypadek, kiedy mo瞠 m闚i o mi這軼i wyp造waj帷ej z wn皻rza. Pochodzi ona z wn皻rza jako g喚bokie uczucie, naturalne, akt czu這軼i i wsp馧czucia, odpuszczenia i przebaczenia.

"Bo Jego mi這sierdzie na wieki" (Ps 136[135]). [7*] Jest to refren powtarzany po ka盥ym wersecie Psalmu, kt鏎y opowiada histori objawienia si Boga. W mocy mi這sierdzia wszystkie dzieje staro篡tnego ludu pe軟e s g喚bokiego znaczenia zbawczego. Mi這sierdzie sprawia, 瞠 historia Boga i Izraela staje si histori zbawienia. Wydaje si, 瞠 przez to ci庵貫 powtarzanie: "Bo Jego mi這sierdzie na wieki", Psalm 豉mie zamkni皻y kr庵 przestrzeni i czasu, aby wszystko umie軼i w wiecznej tajemnicy mi這軼i. To tak, jakby chcia nam powiedzie, 瞠 B鏬 b璠zie spogl康a na cz這wieka nie tylko w historii, ale i na wieczno嗆, wzrokiem mi這siernego Ojca. To nie przypadek, 瞠 lud Izraela zechcia w陰czy ten Psalm, "Wielki hallel", jak bywa r闚nie nazywany, do najwa積iejszych tekst闚 liturgicznych.

Przed swoj m瘯 Jezus modli si tym瞠 w豉郾ie Psalmem mi這sierdzia. Za鈍iadcza o tym Ewangelista Mateusz, gdy pisze, 瞠 "po od酥iewaniu hymnu" (Mt 26,30) Jezus wraz z uczniami wyszli w stron G鏎y Oliwnej. Podczas, gdy Jezus odprawia po raz pierwszy Eucharysti, jako Wieczn Pami徠k swojej realnej obecno軼i pomi璠zy nami, umiejscawia symbolicznie ten najwy窺zy akt Objawienia w 鈍ietle mi這sierdzia. W tym瞠 samym horyzoncie mi這sierdzia Jezus prze篡wa swoj m瘯 i 鄉ier, 鈍iadomy wielkiej tajemnicy mi這軼i, kt鏎a wype軟i豉 si na krzy簑. 安iadomo嗆, 瞠 sam Jezus modli si tym Psalmem, czyni go dla nas chrze軼ijan jeszcze wa積iejszym i sprawia, 瞠 powinien sta si on nasz modlitw uwielbienia: "Bo Jego mi這sierdzie na wieki".

Ze wzrokiem utkwionym w Jezusie i w Jego obliczu mi這siernym mo瞠my zag喚bi si w mi這嗆 Tr鎩cy Przenaj鈍i皻szej. Misj, kt鏎 Jezus otrzyma od Ojca, by這 objawienie tajemnicy Bo瞠j mi這軼i w jej pe軟i. "B鏬 jest mi這軼i" (1J 4,8. 16), og豉sza - po raz pierwszy i jedyny na kartach Pisma 鈍i皻ego. - Jan Ewangelista. Ta mi這嗆 jest ju wtedy mo磧iwa, widoczna i namacalna w ca造m 篡ciu Jezusa. Jego osoba jest niczym innym jak tylko mi這軼i. To mi這嗆, kt鏎a si daje za darmo. Relacje Jezusa z osobami, kt鏎e Go otaczaj, ukazuj co jedynego i niepowtarzalnego. Znaki, kt鏎e czyni przede wszystkim w stosunku do grzesznik闚, do biednych, wy陰czonych, chorych i cierpi帷ych, s naznaczone mi這sierdziem. Wszystko w Nim m闚i o mi這sierdziu. Nie ma te w Nim czego, co by這by pozbawione wsp馧czucia.

Jezus, wobec rzeszy ludzi, kt鏎zy szli za Nim, widz帷, 瞠 byli zm璚zeni i strudzeni, zdezorientowani i bez przewodnika, odczu w g喚bi serca silne dla nich wsp馧czucie (por. Mt 9,36). Moc tej w豉郾ie mi這軼i wsp馧czuj帷ej uzdrowi chorych, kt鏎ych mu przyniesiono (por. Mt 14,14) oraz kilkoma chlebami i rybami nakarmi t逝m do syto軼i (por. Mt 15,37).

To, co porusza這 Jezusa we wszystkich okoliczno軼iach, to nic innego jak mi這sierdzie, dzi瘯i kt鏎emu czyta w sercach swoich rozm闚c闚, daj帷 im odpowiedzi, kt鏎e korespondowa造 z ich najprawdziwszymi potrzebami. W ten sam spos鏏, gdy Jezus spotka wdow z Nain, kt鏎ej syna niesiono do grobu, odczu wielkie wsp馧czucie z powodu przejmuj帷ego b鏊u p豉cz帷ej matki i przywr鏂i jej syna, wskrzeszaj帷 go z martwych (por. π 7,15).

Po uwolnieniu op皻anego w kraju Geraze鎍zyk闚, powierza mu t misj: "powiadaj im wszystko, co ci Pan uczyni i jak ulitowa si nad tob" (Mk 5,19). R闚nie powo豉nie Mateusza wpisuje si w ten horyzont mi這sierdzia. Przechodz帷 obok komory celnej, spojrzenie Jezusa spotka這 si ze wzrokiem Mateusza. By這 to spojrzenie pe軟e mi這sierdzia, kt鏎e przebaczy這 grzechy tego cz這wieka oraz, zwyci篹aj帷 opory innych uczni闚, wybra這 jego, grzesznika i celnika, aby sta si jednym z Dwunastu. 安. Beda Czcigodny, komentuj帷 t scen z Ewangelii napisa, 瞠 Jezus spojrza na Mateusza z "uczuciem mi這軼i i wybra go": miserando atque eligendo. [8*] Te s這wa zawsze robi na mnie wra瞠nie, dlatego wybra貫m je na moje zawo豉nie biskupie.

nast瘼na strona

W Rzymie, u 安i皻ego Piotra, dnia 11 kwietnia,
w wigili II Niedzieli Wielkanocnej,
安i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia Roku Pa雟kiego 2015,
w trzecim roku mego Pontyfikatu.
Papie Franciszek

毒鏚這: Radio Maryja

.