.

Wizyta córki bankiera

DOMENICO GHIRLANDAIO
(DOMENICO BIGORDI)

"Narodziny Maryi", fresk, 1486-1490
kaplica Tornabuoni w kościele Santa Maria Novella, Florencja

Powiększenie Najświętsza Maryja Panna właśnie się urodziła. Służące przygotowują kąpiel noworodka, a święta Anna przyjmuje wizytę znajomej, której towarzyszy orszak służących. Znajomą matki Maryi jest... Ludovica Tornabuoni, jedyna córka fundatora malowidła, bogatego florenckiego bankiera Giovanniego Tornabuoni. W epoce odrodzenia sponsorzy dzieł i członkowie ich rodzin bardzo często byli przedstawiani jako uczestnicy scen dziejących się w czasach biblijnych. Młodziutka Ludovica, ubrana w efektowną złocistą suknię, zajmuje sam środek fresku Domenica Ghirlandaio.

Scena rozgrywa się w pięknym pałacowym wnętrzu. Pod fryzem przedstawiającym tańczące i muzykujące amorki artysta napisał złotymi literami: NATIVITAS TUA GENITRIX VIRGO GAUDIUM ANNUNZIAYIT UNIVERSO MUNDO (Twoje narodziny, Dziewicza Matko, zapowiedziały radość na całym świecie). Dekorację ścian malarz wykorzystał także, by się podpisać. Pomiędzy Ludovica Tornabuoni a służką św. Anny można dostrzec słowo "Bighordi", czyli nazwisko artysty według ówczesnej pisowni, a z prawej, ponad łóżkiem Anny - "Grillandai" - jego przydomek w dialekcie florenckim.

Z lewej strony, na schodach, jest jeszcze jedna, bardzo ważna scena. Widzimy tam obejmującą się parę: św. Joachima i św. Annę. To retrospekcja - przedstawienie sytuacji, do której doszło dziewięć miesięcy wcześniej. Według tradycji, rodzice Matki Bożej długo nie mogli doczekać się dziecka. Powiadomieni przez anioła, że ich modlitwy zostały wysłuchane, szczęśliwi padli sobie w objęcia w Złotej Bramie w Jerozolimie. Artysta przeniósł tę scenę do wnętrza ich domu.

Leszek Śliwa

Tygodnik Katolicki "Gość Niedzielny" Nr 36 - 7 września 2008r.

góra

Powiększenie

<< do w ramach
.