.Bez grzechu Pierworodnego
Francisco de
Zurbaran
"Niepokalane
Poczęcie"
olej na płótnie, 1628-1630 Muzeum Prado, Madryt
Ten obraz jest śladem
żywej dyskusji teologicznej, jaka toczyła się w
Sewilli na początku XVII w. W roku 1613 przeor
dominikanów z tego miasta, o. Domingo Molina, postawił
publicznie tezę, że Matka Boża urodziła się
obciążona grzechem pierworodnym, tak jak inni ludzie.
Wówczas niepokalane poczęcie Maryi nie było jeszcze
dogmatem (stało się nim dopiero w 1854r.), ale w
krajach o silnej pobożności maryjnej, takich jak
Hiszpania, powszechnie w nie wierzono. Wystąpienie o.
Moliny spotkało się z ostrą reakcją. Szczególnie
głośno protestował Francisco Pacheco, malarz. Kiedy w
roku 1618 został on cenzorem Trybunału Inkwizycji w
Sewilli, opracował obowiązujący model przedstawiania Niepokalanego Poczęcia.
Swoje przemyślenia zawarł w traktacie El arte de la
pintura, opublikowanym już po jego śmierci, w roku
1649. Według Pacheco Niepokalana miała być
przedstawiana, zgodnie z wizją z Apokalipsy św. Jana,
jako "niewiasta obleczona w słońce" z
księżycem u stóp, a na głowie z koroną z gwiazd
dwunastu (por. Ap 12,1).
W dyskusji wzięli udział, swoimi obrazami, wszyscy
malarze pracujący wówczas w Sewilli, wśród nich
Francisco de Zurbaran. Na jego obrazie głowę Maryi
otacza dziesięć gwiazd, pozostałe dwie są widoczne z
lewej strony. Na dole widzimy płynący do brzegu statek.
To znaczy, że Matka Boża patronuje i pośredniczy w
naszej drodze życiowej do bezpiecznego portu, raju.
Miasto namalowane w tym porcie to Nowe Jeruzalem, opisane
w Apokalipsie św. Jana. Z lewej i prawej strony obrazu
artysta umieścił symbole maryjne z Litanii
Loretańskiej: bramę niebieską, dom złoty, gwiazdę
zaranną, przybytek chwalebny, zwierciadło
sprawiedliwości...
Niemal identyczny obraz, namalowany przez Zurbarana
kilka lat później, znajduje się w National Gallery w
Londynie.
Leszek Śliwa
Tygodnik Katolicki "Gość
Niedzielny" Nr 49 - 7 grudnia 2014r.
góra
Powiększenie 
<< do w ramach
.
|